سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

به نام رب السماوات و الارضین

با قدم نهادن تلویزیون­های ماهواره‌ای در عرصه­ی جهانی جهت رساندن پیام و ابلاغ اهدافی از پیش تعیین‌شده، توجه نهادهای دینی و غیردینی را به خود جلب نمود، از اوایل پیدایش ماهواره چهره‌های معروف، از این رسانه بهره بردند، در دو دهه اخیر قرن بیستم ماهواره به طرزی وسیع برای پخش پیام‌های مورد نظر به خدمت گرفته شدند، در اواخیر قرن بیستم و اوایل قرن بیست یکم به پخش برنامه‌ها از طریق ماهواره توجه بسیار شد.

در این دوره ماهواره جای اعزام مبلّغ به کشورهایدوردست را گرفت و از هند تا اروپا، از امریکای لاتین تا ایالات‌متحده امریکا همه، مخاطب این ابزار تبلیغی شدند.

فرصت‌ها: حضور فراگیریبرنامه‌های ماهواره­ای، گواه این حقیقت است که پخش ماهواره‌ای برای متولیان همه نهادها و سازمان‌ها اهمیت بسیاری یافته و می­رود که جای تبلیغ سنتی به شیوه رو در رو را بگیرد تا بتواند از آن در راستای اهداف ملی، عقیدتی و فرهنگی جامع خود استفاده نماید، شبکه‌هایماهواره‌ای با تبلیغ گرایش مدنظر خود باعث تأثیرگذاری دینی فرهنگی در جوامع دیگری می‌شوند و ارزش‌های فرهنگ دینی جامعه‌ای را به جوامع دیگر منتقل می‌کنند.

شبکه‌های متعلق به گرایش تبشیری­گری تلویزیونی یا تله اونجلیسم، پیشگام در پخش ماهواره‌ای تعالیم دینی هستند کهدیگرگرایش‌ها اغلب از الگوهای آنان پیروی می‌کنند، اصلی‌ترین شبکه دینی ماهواره‌ای جزو همین دسته‌اند. ازلحاظ تعداد نیز بیشترین تعداد شبکه‌ها در این دسته می‌گنجد. امروزه این فرصت و امکانات و فناوری ماهواره‌ای در اختیار بسیاری از کشورهای اسلامی قرارگرفته که با بهره‌گیری از مجموعه متخصصانی در حیطه این امر، می‌تواندفرهنگ غنی خود را در سایر کشورهای جهان معرفی نماید.هرچند ممکن است کار دشواری به نظر آید اما امکان‌پذیر است.

جریانی مثلاً فرافرقه‌ای اونجلیسم با تبشیرگری آیین مسیحیت، گرچه حضور پررنگ دین را در عرصه رسانه مدعی هستند، اما در ورای این برنامه‌ها اهداف وسیاست‌های دیگری را پیش می‌برند که غفلت از این اهداف شوم پیامد ناگواری به دنبال خواهد داشت.جهان اسلام به ویژه کشورهای که در قبال بقای دین و آیین خویش و در نهایت مردم شان، بیشتر احساس تعهد دارند با مبانی عمیق خود کهاز فطرت بشر نشأت‌گرفته، به خوبی مقابله به مثل نماید و از قابلیت‌هایماهوارهاستفاده نماید. زیرا اگر انجام ندهند و اقدامی نکنند انجام می‌دهند.

تهدیدها: با توجه به خطراتی که از طریق ماهواره جهان اسلام را تهدید می‌کند و این امر جدی است، بسیار به جا است که با برنامه‌هایتهدیدآمیزماهواره‌ایآشناشویم و اطلاعات کافی به دست آوریم. لازم می‌دانم در این فرصت به اهداف شبکه‌های اشاره نمایم که در جهت ضربه زدن به اسلام و مسلمانان و تقویت صهیونیزم می‌باشند، زیرا درتمام یا اغلبشبکه‌هایماهواره‌ای غربی رد پایی از یهودیان دیده می‌شود.

ü      مثلاً برنامه کلوپ هفت‌صد با این که یک شبکه تبشیری است، به حمایت از اسرائیل و وتروریست جلوه دادن مسلمانان و کمک به سیاست‌های جنگ طلبانه امریکاو اسرائیل بی‌وقفه تلاش می‌کند.

ü      برنامه سئوالات ایمانی، به پیامبر اعظم(ص) و دین اسلام در قالب پاسخ به سئوالات، توهین کرده و این دین را موهوم جلوه می‌دهد.

ü      برنامه روز نجات، عقاید شیعیان را خرافی جلوه داده و سعی می‌کند مسیحیت را برای آنان توجیه نماید.

ü      برنامه سرزمین موعود، در باره ریشه‌های تاریخی توطین قوم یهود در فلسطین بحث می‌کند.

اهدافی که شبکه‌هایماهواره‌ای معاندین اسلام عموماً و تله اونجلیسم خصوصاً در قالب برنامه‌های دینی ارائه می‌کنند قابل توجه است، در شبکه‌هایماهواره‌ای تبشیرگر، غیر از تبلیغ الهیات آیین مسیحیت، این‌گونه تدبیر گرایی برخی سیاست‌های اجرایی صهیونیسم مسیحی که نیاز به تریبونی برای اعلام عمومی دارد، نیز طرح می‌شود. از آن موارد، جمع‌آوری اعانات برای بازسازی معبد و کمک به شهرک‌سازی یهودی است، ضمناً اعتقاد به قوم برگزیده بودن یهودیان، لزوم بازگشت یهودیان به اسرائیل در آخرالزمان، گسترش سرزمین اسرائیل از نیل تا فرات، نگاه به اورشلیم به عنوان پایتخت ابدی و انحصاری یهودیان و... .

در فرایند این تهدیدها واهداف ضد اسلامی لازم است چند شبکه ماهواره‌ای که به عنوان امپراتور چنین اهدافی شناخته می‌شود، اشاره نمایم، از جمله این شبکه‌ها، شبکه ماهواره‌ای، تی، بی، ان، است که در کالیفرنیا مرکزیت دارد به طور 24 ساعته، 48 ماهواره از 11 کانال با 24 زبان برنامه به ظاهر دینی و شوی مذهبی پخش می‌کند. از میان این شبکه‌ها؛ شبکه قنات الشفاء به زبان عربی و نجات به زبان فارسی برنامه ارائه می‌کند. بالای 120 میلیون خانه در اروپا، روسیه غربی، خاورمیانه و افریقای شمالی برنامه‌های آن را می‌بینند.

از دیگر شبکه‌هایماهواره‌ایغول‌آسا، گاد. تی وی است که در شمال شرقی لندن مستقر و به طور خصوصی اداره می‌شود، محل استقرار فرستنده‌های آن در بالای کوه صهیون در بیت‌المقدس قرار دارد. به زعم آنان در جهت تحقق پیشگویی­های کتاب مقدس از آن­جا بایستی کلام خداوند به دور ترین نقاط جهان برسد. 15 ماهواره، 9 شبکه در 24 ساعت برنامه­های این تلویزیون ماهواره‌ای را در سراسر جهان می‌فرستد. گاد تی وی از طریق ماهواره برای بیش از 400- میلیون نفربه بیش از 200 ملیت و سرزمین فرستاده می‌شود. این شبکه در هند از طریق کابل به 30 میلیون خانه در200 شهر بالغ به 100 میلیون نفرفعالیتمی‌کند، سایت این تلویزیون اظهار می‌دارد، یک میلیارد نفر را در سراسر جهان به مسیحیت گروانده.

از آن جمله شبکه‌های مطرح در راستای اهداف اسرائیل، با عنوان تبرک اسرائیل و یا عملیات تبرک بخش، شبکه سی ، بی ، ان- می‌باشد که از ایالات متحده برنامه‌های خود را در سراسر جهان می‌فرستد. این شبکه فعالیت‌های تبشیری خود را در ابعاد سیاسی و اجتماعی رهبری می­کندو با اندیشه‌هایبنیادگرایانه‌اش اهرمی در جهت‌دهی به سیاست داخلی وخارجی کشور امریکا است.از سیاست امریکا همان حمایت بی­دریغ از اسرائیل هست.

برنامه­های این شبکه در 24 ساعت به بیش از 71 زبان از مانداری گرفته تا اسپانیولی روی آنتن می­رود. در کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق 190 گردهمای در سراسر این منطقه برگزار و منجر به تأسیس 190 کلیسا شد. تلویزیون خاورمیانه‌ای ام. ای. تی وی که ایستگاه تلویزیونی آن در جنوب لبنان فعال است، از طریق ماهواره، اخبار و سرگرمی‌های خانوادگی و برنامه‌های مذهبی را برای 200 میلیون مخاطب بالقوه در پانزده کشور از جمله فلسطین اشغالی، اردن، لبنان، عربستان سعودی، سوریه، مصر،کویت و قبرس پخش می­کند.

جایزه دوستی بارژیم اسرائیل از طرف شعبه سازمان صهیونیسم امریکا درشیکاگو در 14 ژولای 2002 به پت رابرتسون(مدیر این شبکه) اهدا می‌شود.

در ژولای 1983- اتاق کنترل تلویزیون خاورمیانه در اثر بمب گذاری ویران می‌شود اما دوستان این شبکه، در تلویزیون رژیم صهیونیستی در کمتر از 24 ساعت آن را در روی آنتن بر می‌گرداند.

رابرتسون با شناختی که همگان از حمایت قاطعش از رژیم صهیونیستی داشتند در ژانویه 1994- جایزه مدافع اسرائیل را از مؤسسه جهاد حمایت مردمی از رژیم صهیونیستی دریافت نمود. 

18/9/01392- حبیب الله صداقت


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت