سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

به نام خدا

عید فطر در سید احمد جاغوری:

   ماه مبارک رمضان با آمدنش شور و هیجان خاصی برای مردم دیندار و متدین شیعیان افغانستان بوجود می­آورد. به استقبال فرارسیدن ماه مبارک رمضان خانواده ها به نظافت وگردگیری خانه ها می پردازد. ماه رمضان با خیر برکتش قدم در دل خانه های مؤمنین می گزارد. حال هوایی وصف ناپذیری بوجود می آید همه خودرا مکلف می دانند که حتما روزه بگیرند.

    روزه نگرفتن علاوه بر اینکه گناه بزرگ محسوب می شود، یکنوع هنجار شکنی نیز بشمار می آید. کسی که چنین قصدی را داشته باشد هیچ گاه جرأت این را ندارد که د رملأ عام و حضور اعضای جامعه روزه اش را بخورند، اگر چنین جسارتی صورت بگیرد آن شخص به حیث یک فرد بی دین از چشم مردم افتاده و مردم دیگر دوست ندارند او را در جمع خودشان راه بدهند حتی چندان متمایل نیستند با او حرف بزنند.

   عظمت ماه مبارک رمضان آنچنان برای مردم قابل ارزش است که اگر شخصی درماه رمضان وفات نماید مردم آن شخص را خوشبخت و مؤمن تلقی  و او را از بندگان خالص خداوند و از محبان واقعی اهلبیت عصمت وطهارت علیهم السلام، می دانند. برنامه مؤمنین سیداحمد جاغوری در شبهای قدر این است که قبلا یک شخصی به عنوان نماینده از جانب مردم در نظر گرفته می شود، ایشان همه را در رابطه با برگزاری مراسم شبهای قدر در جریان قرار می دهد و پیشنهاد می کند، هر کس نذر دارد آمادگی خودرا اعلام و نوع نذر را نیز مشخص نمایند.

   همه دراین نذر سهم می گیرند. گوشت که غذای محبوب و اولیه مردم است، برای این که در این شبهای مقدس بهترین غذا را تهیه نمایند، موادی از قبیل گوشت، روغن، نان، و سایر مواد لازم از جمله میوه را، آماده و مشخص می کنند که چه کسانی چه موادی بیاورند. در شبهای قدر همه درحسینیه منطقه جمع می شوند. حاضران با مرکباتی از قبیل کشمش ، نخود، بادام، هسته­ی شیرین زردالو، گندم بریان شده و نیز کلوچه پذیرایی  میشوند.  بعد از پذیرایی روحانی حاضر در مراسم قدر به ایراد سخن پرداخته روضه می خوانند.

    بعد از عزاداری اعمال شب قدر انجام می شواد در وقت باقی مانده افراد حاضر هرکدام در گوشه ی مشغول خواندن نماز، قرآن و دعا می شود. ساعتی مانده به اذان صبح، سفره را انداخته مؤمنین به صرف سحری می پردازند بعد از صرف سحری همگان نماز صبح را خوانده به خانه های شان بر می گردند. سه شب قدر بدین صورت برگزار می شود. کم کم مردم مؤمن و متدین خود را آماده برگزاری آیین مقدس عید فطر می کنند.

   شور شوق جوانان و بچه ها بیش از کسانی است که توفیق پیدا کرده اند یکماه روزی داری نمایند. بچه ها فرا روز عید فطر را به جهت پوشیدن لباسهای نو انتظار می کشند. این مردم یکسال تمام سعی بر این دارند که بهترین لباسهای شان را در این روز بزرگ بپوشند یعنی کوچک و بزرگ، پیر و جوان یکی ازبهترین لباسهای خودرا در روز عید فطر به تن می کنند.

    در این روز بزرگ طبق دستور دین مقدس اسلام همه برای ادای نماز عید فطر درمکان مشخص گرد آمده به این سنت الهی می پردازند بعد از ادای خطبه و نماز عید فطر، جمعت مؤمنین باهم روبوسی و معانقه می کنند  و باگفتن؛  روزه و نماز تان قبول و قبولی حج حاجیان و... ! تقسیم بندی جالبی انجام می دهند؛ که حاکی از صمیمیت و یگانگی آنان است.

   این مردم مؤمن مانند اعضای یک خانواده برای رفتن به خانه های همدیگر بسیار راحت و صمیمی هستند؛ یعنی نماز گزاران از محل برگزاری نماز متفرق شده به خانه های همدیگر می روند،  بدین صورت که این یکی شخص به خانه دیگری و آن یکی به خانه این یکی می رود، جالبتر این که با توجه به گفته پیش خانواده ها(خانم خانه) از مهمانان به خوبی پذیرایی می کنند مثل این که برادرش وارد منزل شده. با اخلاص از او پذیرایی می کنند.

   بدین صورت به خانه های همدیگر رفته طاعات و عبادات آنان را قبول حضرت حق کفته پذیرایی شده بر می گردند. به میمنت عید فطر در کلان شهرها سه روز الی چهار روز ادارات تعطیل است، همه مردم در این روزها به دیدار دوستان و آشنایان خود می روند. دید و بازدید، صیله رحم و ... ، از برکات این ماه رمضان است.  این یکی دیگر از سنتهای جالب مردم متدین سیداحمد.

 

 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

به دوستان ملاحظه کننده این نوشته، حق می دهم که برا یشان محتوا  و سبک بیان دلچسپ نباشد، زیرا این نوشته نه از شخصی است که در نوشتن یدی طولایی دارد و نه ادعای آنچنان که قدرت دارد به شیوایی حق مطلب را ادا کند. اما همواره دغدغه آن را داشته که یک وقتی آداب و رسوم مردم خودرا منعکس نماید. اما به دلیل مشغولیت و عدم نظم در کارهایش موفق نیست که کاری قابل انتظاری را ارائه نماید. بدینوسیله چون زمان به سرعت درحال گذشتن است، تصمیم گرفت که حتی به صورت بسیار ناقص هم  شده بخشهای را در این فضای سایبری بازخور دهد. از دوستان خوبم می خواهم که در این امر مرا یاری نمایند. از نظرات و پیشنهادهای وزین شان مرا ممنون سازند. بویژه از استاد بزرگوارم جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای رضایی تقاضا نمودم که مرا در این امر یاری کند و موارد لازم را با قلم شیوا و وزین شان بازتاب دهد تا این نوشته  بهتر و جذاب تر برای خوانندگان عزیز واقع گردد. قبلا از همکاری و دلسوزی شما سپاسگذارم


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

 

صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ بقره (138) 

1- درمیان همه رنگها رنگ و نگارگیری خداوند جلوه­ ی دل­رباتری دارد.

2- باگرفتن رنگ خدا رنگ منیت، تعصب های نژادی، قبیله ای و هوسهای شیطانی همه کنار می رود. اگر چیزی رنگ خدای گرفته باشد هرگز زایل شدنی نیست ولو این که لیترها آب برای پاک کردن شان مصرف کرد مانند رنگهای زیبایی که خداوند برای پرهای طاووس عنایت فرموده. برعکس اگر تخم مرغ را رنگ کنی به محض این که آب برسد پاک می شود.تمامی فرزندان آدم بویژه آنانکه بیشتر مورد توجه مردم هستند مانند روحانیت ممکن رفتار و عملکردشان رنگ غیرخدایی بگیرد. لذا بسیار باید مواظب بود. رویکرد مادی، تجمل گرایی رفاه طلبی و رقابتهای منفی از دامهای رنگهای غیرخدایی است.

3- تسلیم محض فرمان خداوند بودن یعنی صبغه الله. همه رنگها به مرور زمان کمرنگ وبی رنگ می شود اما رنگ خدایی همیشگی و پایدار است: وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ‏ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ  قصص(88)

عبادت، ایمان و اخلاص است که ماندگاری دارد و مورد توجه اولیای الهی است. در حدیثی از امام صادق نقل شده؛ شخصی ددر دیوار خانه ش شکافی ایجاد می ککرد امام پرسید، چکار می کنی؟ ان شخص جواب داد برای انی که دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: می توانی این منظور را داشته باشی که روزنه ای ورود روشنایی قرار دهی تا اوقات نماز را نشناسی. بلی به کاری می شود رنگ خدایی داد. درس خواندن تبلیغ معرف نمودن می تواند رنگ خدایی داشته باشد. همینطور تمام کارهیروزانه ما می تواند رنگ خدایی به خود بگیرد. ورزش اگر برای سلامتی و سلامتی برای عبادت خدا انجام شود در حقیقت کارما رنگ خدایی به خودگرفته. یعنی تمام کار های روزانه مای می تواند رنگ خدایی داشته باشد. اگر یکی یکی بشماریم مطالب به درازا می کشد شما می توانید از نهیه صبحانه گرفته تا مقداری خرید برای تهیه شام و خوردن شام برای و ... برای این قدرت وتوانایی داشته باشیم برای این که خدایمان با وجود سالم عبادت کنیم همه رنگ خدایی به خود می گیرد.  

 

 

 

  

 

 

 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت