سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

سلام و ادای احترام خدمت دوستانی که لطف فرموده اند و به وبلاک بنده سری زده اند و نظر لطف داشته اند، ازهمه شما ممنونم خصوصا دوست عزیزم شاهین جان که بنده را وادار نمود تا بیشتر به نوشته هایم دقت داشته باشم. موضوع نماز را فرموده بودید؛ شاهین جان بنده موضوع وبلاکم در راستای جامعه شناسی است. موضوع نماز طردا للباب مطرح شد. اما اکنون تصمیم گرفته ام تا این موضوع را به حول وقوه الهی به جایی برسانم، از آنجایی که وقت کافی ندارم؛ این فرایند ان شاءلله آهسته و پیوسته خدمت دوستان تقدیم می شود. اندیشه   

نماز: صلواه که یک واژه عربی است به معنی دعا، نماز، طلب رحمت است اگر صلواه از طرف خداوند باشد به معنی درود است. صلیّ صلواهً یعنی نماز خواند. صلی الله علیه وآله وسلم یعنی درود فرستاد ... اما در اصطلاح صلواه دلالت بر افعال مخصوصه ای می کند که بندگان برای اطاعت از خالقش انجام می دهد که عبارت است از قیام، رکوع، سجود و واذکار مخصوصه. (فرهنگ جدید عربی به فارسی ومعالم الدین) اما صلواه به معنی نماز در فارسی اشاره به افعال مخصوصه دارد.

مرحوم دهخدا از سامی چنین نقل می کندد: صلوات نوعی عبادت، مخصوص اهل اسلام است.

به نقل از آنندراج می فرماید: صلواه عبادت مخصوص مسلمانان است که بطور وجوب و در شبانه روز پنج بار(به طریقه ی اهل سنت- اندیشه) ادا می کنند. صلواه در فرهنگ فارسی معین: عهد و میثاق خویش تازه کنم + از سحر گاه تا به وقت نماز+ طاعت تو چون نماز است و هرانکس کز نماز+ سر بتابد بی شک او را کرد باید سنگسار(آغاجی).   

مرحوم دهخدا به نقل از دانشمندان لغت شناس، واژه نماز را به معنی خدمت و بندگی، خدمت کاری، بندگی، اطاعت، فرمان برداری، سجده، سجود، سر به زمین نهادن و سر فرود آوری برای تعظیم، بیان فرموده.

فرهنگ معین به معنای کرنش، تکریم و تعظیم گرفته. به نماز آمدن یعنی خم شدن به نشانه تکریم وتعظیم- در نماز امدن؛ یعنی سجده کردن، تعظیم کردن. چو نزدیک رستم فراز امدند + به پیش همه در نماز امدند(فردوسی) کنیزان گلرخ فراز امدند + همه پیش جم در نماز امدند(اسدی). ندانم ابروی رخت چگونه محرابی است + که گر بینند زندیق در نماز اید(سعدی)

نماز به معنی پرستش، ادای طاعت، طاعت وعبادت ایزد تعالی – عبادت وعرض نیاز به سوی خدای عالمیان به طریقی که در شریعت پیغمبران وارد شده. انشاءالله این فرایند ادامه دارد.

  


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

حسن ابن علی پسر عموی امام صادق علیه السلام، بر سر موضوعی با امام علیه السلام کدورتی داشت به حدی که یکبار با کارد پهن بر امام علیه السلام حمله کرد تا آن حضرت را بکشد. سالمه کنیز ان حضرت می گوید وقتی امام در بستر شهادت قرار گرفت، من از ایشان پرستاری می کردم. امام بیهوش شد، وقتی به هوش امد فرمود: هفتاد دینار به حسن بدهید. عرض کردم او می خواست شما را بکشد. امام فرمود: آیا نمی خواهی مشمول این آیه باشم که خداوند می فرماید: «کسانی که پیوند هایی را که خداوند به آنها امر کرده است بر قرار می دارند و از پروردگار شان می ترسند و از بدی حساب بیم دارند... دارای عاقبت نیک در سرای اخرت خواهند بود= رعد 1.» فرمود: خداوند بهشت را آفرید و پاکیزه و خوشبو ساخت به گونه ای که بوی خوش آن از دوهزار سال راه بر مشام می رسد ولی این بوی خوش به مشام قطع کننده ی پیوند خویشاوندی وعاق والدین نمی رسد.هزارو یک حکایت اخلاقی به نقل از پیامبر(ص) و یاران 4/85 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

آیه مورد بحث از آنجایى که مطلق است دلالت مى‏کند بر هر صله‏اى که خدا به آن امر فرموده که از معروفترین مصادیق آن صله رحم است، که در وجود آن تاکید نموده و فرموده:

" وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ" نساء، آیه 1 و نیز در تاکید آن در ذیل آیه مورد بحث فرموده:" وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ"  و این اشاره به آن است که ترک صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترک نکنند که ترک آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى‏شود، و باعث سوء حساب مى‏گردد.

                        ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 469

ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ آنچه خدا دستور پیوند آن را داده: مراد خویشان و نزدیکان هستند و این امر شامل نزدیکان رسول خدا و خویشان هر مؤمنى مى‏شود که قرابتشان به سبب ایمان ثابت شده است و پیوند خویشاوندى به این طریق است که انسان به اندازه وسع و طاقت خود به خویشاوندان احسان و آنها را یارى و از آنها دفاع و نسبت به ایشان نصیحت و خیر خواهى کند و از بیمارانشان عیادت کند و براى تشییع جنازه مردگان آنها حاضر شود. رعایت حقّ خدمتگزاران و همسایگان و رفیقان همسفر نیز از امورى است که مشمول این آیه مى‏شود.ترجمه جوامع الجامع، ج‏3، ص: 275

عن قول الله تبارک و تعالى وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ. قال: «هی أرحام الناس، إن الله أمر بصلتها و عظمها، ألا ترى أنه جعلها معه؟!».

..... 5531/ [9]- الحسین بن سعید: عن القاسم، عن عبد الصمد بن بشیر، عن معاویة، قال: قال لی أبو عبد الله (علیه السلام): «إن صلة الرحم تهون الحساب یوم القیامة» ثم قرأ: یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ. البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص: 15

 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ ؛بقره(27)

وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ؛ رعد (21)

وَ الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ؛ رعد (25) در جامعه یک سری آداب و رسومی است که باید افراد به آن پایبند باشد گذشته از این که این موضوعات در بهبود هنجار های اجتماعی تأثیر دارد می تواند تضمین کننده ی آرامش وآسایش وامنیت در پیشبرد اهداف جامعه باشد. یکی از موضوعاتی که بسیار حایز اهمیت است، رعایت و توجه به ارزش های اجتماعی می باشد، عنایت افراد جامعه به این مهم نه تنها صفا وصمیمیت را در جامعه به ارمغان می اورد، که آرامش روحی و روانی، مهم تر ازان رضایت وجدان را نیز به دنبال دارد که مدینه فاضله یا همان آرمان شهر را می سازد. آنچه که می خواهم پیرامون این سه آیه شریفه توجه دوستان را معطوف دارم موضوع بسیار مهم و قابل توجه وعنایت بخش صیله ی رحم است که امروزه متأفانه در جوامع اروپایی خصوصا و در جوامع اسلامی بالعرض( بالعرض به این معنا که جوامع اسلامی با کمال تأسف همیشه از فرهنگ اروپائیان تأثیر پذیرفته ومی پذیرد) رنگ باخته، امید وارم انتظار دوستان و آنهایی که دغدغه ی این امر را دارد براورده نمایم. تا بعد خدا یار تان.        


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

جامعه واخلاق: قال امیر المومنین علیه السلام؛ عَلَیک بِالبَشاشه فانّها حِبالهُ المودّه، برای تو سزاوار است که خوشرویی نمایی، زیرا این خصلت ریسمان و وسیله ی دوستی با مردم است.

                  بمردم رو برو شو با بشاشت ------------------ بُکن با خلق با نیکی رفاقت

                 که آن سر رشته با شد بمودّت ----------------- بیارد دوستی را با محبت


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

چرا کودکانی که در یک خانواده پرورش می یابند متفاوت بار می آید؟
   ج- هر فرزندی پایگاه متفاوتی در خانواده دارد. (برای مثال والدین ممکن است وقت و بودجه بیشتری را به یکی از فرزندان شان اختصاص دهند.) علاوه بر این خانواده دایما در معرض تغییر اند، از طرفی هر فرزندی تجارب آموزشی جداگانه، جرگه دوستان و آشنایان متفاوت، نیز وراثت زیست شناختی ویژه ی خود را دارد. 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

واقم الصلاه ان الصلواه تنهی عن الفحشاء والمنکر(قران عنکبوت 45)خداوند در فراز های ازکتابش به مناسب های، بندگانش را به اهمیت و جایگاه نماز توجه داده است. اهمیت نماز آنگاه برای بندگان معلوم خواهد شد که خداوند درهیچ حال ترک نماز را اجازه نداده است.

بندگی کن تا که سلطانت کنند ---- تن رها کن تا همه جانت کنند---- خوی حیوانی سزا وار تو نیست ----ترک این خو کن که انسانت کنند.

چون نداری درد، درمان هم نخواه----- درد پیدا کن که درمانت کند---- بنده ی شیطان و دارای امید ---- کی ستایش همچو یزدانت کنند.

سوی حق نا رفته چون داری طمع؟ --- همسر موسی ابن عمرانت کنند ---- شکر و تسلیم سلیمانیت کو ---- ای که می خواهی سلیمانت کنند.

ازچَهِ شهوت قدم بیرون گذار --- تا عزیز مصر و کنعانت کنند----- همچو سلمان در مسلمانی بکوش ---- ای مسلمان تا که سلمانت کنند.   

 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت
.

 تبیین های ساختار بدن:

شلدون معتقد است که سه نوع ساختار بدن وجود دارد که هریک با گونه هایی از رفتار مناسبت دارند:

اندومورف: بدنی چاق و نرم، قد متوسط و فردی احساساتی و متعادل است که مهربان، شوخ، اهل معاشرت و شاد است.
میزومورف: بدنی عضلانی، خوش بنیه وقوی دارند، افرادی با اعتماد به نفس، فعال وبی باک هستند. این دسته کاملا مستعد رفتار مجرمانه هستند. اگر پر خاشگری انان با کنترل های باز دارنده مواجه نشود، زمینه ی بزهکاری انان فراهم می شود.
آکتو مورف: بلند قد، لاغر، موهای نرم وکم پشت وذهن کاملا رشد یافته دارند، انها افراد درون گرا، حساس وعصبی هستند

             


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

خانواده عامل اصلی اجتماعی شدن
هر کودکی نخستین دوره ی زندگیش را  در محیط خانواده می گذراند و در معرض ارزش ها و الگوهای رفتاری خانواده قرار می گیرد کودک تنها در دوره ی بعدی است  که با ارزش ها و الگو های رفتاری بقیه ی جامعه رو برو می شود. اوهنجار های جامعه را از طریق خانواده یاد می گیرد. زیرا در مقایسه  با اعضای دیگر جامعه، وقت بیشتری را  با این گروه نزدیک به خود، می گذراند. خانواده کودک را بر می انگیزد تا بر حسب چشمداشت ها ی جامعه رفتار کند، بنا بر این اگر رفتار های او با چشمداشت های جامعه ساز گار باشد به او پاداش می دهد اما اگرچنین ساز گاری را نداشته باشد او را تنبیه می کند.  


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت

زبان برای مقاصد خاص و اهداف مشخص به کار برده می شود، درهر رشته از واژه گان خاص آن رشته استفاده می شود. در زبان شناختی، هر پاره زبان دارای آغاز، میانه و پایان مشخص است که اگرمیان فرستندگان از یک سو وگرندگان از سوی دیگر، در جریان باشد و از نوعی انسجام و پیوستگی نیز برخوردار باشد، گفتمان نام دارد. گفتمان دو معنا دارد: یکی پاره یا قطعه زبانی و دیگری، سازگان اجتماعی، محتواهادر کاربرد زبانی. 

                          رتوریک    - rhetoricاین واژه عبارت است از کاربرد هنر مندانه ی زبان برای ترغیب شنونده در راستای انجام دادن کاری. از رتوریک به سخن پردازی  و بلاغت نیز تعبیر می کنند. درزبان فاسی واژه های بیان فن سخنوری، فن بیان وعبارت پردازی، معادل ان قرار داده شده. در واقع رتوریک اخرالزمان به گونه ای به مباحث و موضوعات  پایان جهان می پردازد ومخاطب را به پذیرش آنها ترغیب می کند... .  با احترام وابراز ارادت محضر دوستان امید وارم این مطالب ادبی و اخلاقی پیرامون جامعه و رسانه و نقش بر قراری ارتباط، قابل استفاده باشد. خواهشمندم بانظرها و پیشنهاد های برادرانه خود، کوچک نوازی نمایید، ازاین که بنده در ابتدای راه هستم، قطقا باهدایت و راهنمایی شما راه به بیراهه نمی برم. تشکر.     


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت
   1   2      >