سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

سلام و ادای احترام خدمت دوستانی که لطف فرموده اند و به وبلاک بنده سری زده اند و نظر لطف داشته اند، ازهمه شما ممنونم خصوصا دوست عزیزم شاهین جان که بنده را وادار نمود تا بیشتر به نوشته هایم دقت داشته باشم. موضوع نماز را فرموده بودید؛ شاهین جان بنده موضوع وبلاکم در راستای جامعه شناسی است. موضوع نماز طردا للباب مطرح شد. اما اکنون تصمیم گرفته ام تا این موضوع را به حول وقوه الهی به جایی برسانم، از آنجایی که وقت کافی ندارم؛ این فرایند ان شاءلله آهسته و پیوسته خدمت دوستان تقدیم می شود. اندیشه   

نماز: صلواه که یک واژه عربی است به معنی دعا، نماز، طلب رحمت است اگر صلواه از طرف خداوند باشد به معنی درود است. صلیّ صلواهً یعنی نماز خواند. صلی الله علیه وآله وسلم یعنی درود فرستاد ... اما در اصطلاح صلواه دلالت بر افعال مخصوصه ای می کند که بندگان برای اطاعت از خالقش انجام می دهد که عبارت است از قیام، رکوع، سجود و واذکار مخصوصه. (فرهنگ جدید عربی به فارسی ومعالم الدین) اما صلواه به معنی نماز در فارسی اشاره به افعال مخصوصه دارد.

مرحوم دهخدا از سامی چنین نقل می کندد: صلوات نوعی عبادت، مخصوص اهل اسلام است.

به نقل از آنندراج می فرماید: صلواه عبادت مخصوص مسلمانان است که بطور وجوب و در شبانه روز پنج بار(به طریقه ی اهل سنت- اندیشه) ادا می کنند. صلواه در فرهنگ فارسی معین: عهد و میثاق خویش تازه کنم + از سحر گاه تا به وقت نماز+ طاعت تو چون نماز است و هرانکس کز نماز+ سر بتابد بی شک او را کرد باید سنگسار(آغاجی).   

مرحوم دهخدا به نقل از دانشمندان لغت شناس، واژه نماز را به معنی خدمت و بندگی، خدمت کاری، بندگی، اطاعت، فرمان برداری، سجده، سجود، سر به زمین نهادن و سر فرود آوری برای تعظیم، بیان فرموده.

فرهنگ معین به معنای کرنش، تکریم و تعظیم گرفته. به نماز آمدن یعنی خم شدن به نشانه تکریم وتعظیم- در نماز امدن؛ یعنی سجده کردن، تعظیم کردن. چو نزدیک رستم فراز امدند + به پیش همه در نماز امدند(فردوسی) کنیزان گلرخ فراز امدند + همه پیش جم در نماز امدند(اسدی). ندانم ابروی رخت چگونه محرابی است + که گر بینند زندیق در نماز اید(سعدی)

نماز به معنی پرستش، ادای طاعت، طاعت وعبادت ایزد تعالی – عبادت وعرض نیاز به سوی خدای عالمیان به طریقی که در شریعت پیغمبران وارد شده. انشاءالله این فرایند ادامه دارد.

  


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت