سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

آیه مورد بحث از آنجایى که مطلق است دلالت مى‏کند بر هر صله‏اى که خدا به آن امر فرموده که از معروفترین مصادیق آن صله رحم است، که در وجود آن تاکید نموده و فرموده:

" وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ" نساء، آیه 1 و نیز در تاکید آن در ذیل آیه مورد بحث فرموده:" وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ"  و این اشاره به آن است که ترک صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترک نکنند که ترک آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى‏شود، و باعث سوء حساب مى‏گردد.

                        ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 469

ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ آنچه خدا دستور پیوند آن را داده: مراد خویشان و نزدیکان هستند و این امر شامل نزدیکان رسول خدا و خویشان هر مؤمنى مى‏شود که قرابتشان به سبب ایمان ثابت شده است و پیوند خویشاوندى به این طریق است که انسان به اندازه وسع و طاقت خود به خویشاوندان احسان و آنها را یارى و از آنها دفاع و نسبت به ایشان نصیحت و خیر خواهى کند و از بیمارانشان عیادت کند و براى تشییع جنازه مردگان آنها حاضر شود. رعایت حقّ خدمتگزاران و همسایگان و رفیقان همسفر نیز از امورى است که مشمول این آیه مى‏شود.ترجمه جوامع الجامع، ج‏3، ص: 275

عن قول الله تبارک و تعالى وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ. قال: «هی أرحام الناس، إن الله أمر بصلتها و عظمها، ألا ترى أنه جعلها معه؟!».

..... 5531/ [9]- الحسین بن سعید: عن القاسم، عن عبد الصمد بن بشیر، عن معاویة، قال: قال لی أبو عبد الله (علیه السلام): «إن صلة الرحم تهون الحساب یوم القیامة» ثم قرأ: یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ. البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص: 15

 


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت