سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه در بستر زمان

قال علی علیه السلام: یا بن آدم؛ کن وصیَ نفسِک واعمل فی مالِک ما تؤثِرُ اَن تُعمَل فیه من بعدک. امام علی علیه السلام در ترغیب انفاق فرموده است: ای فرزند آدم تو خود وصی خویش باش و پیش از مرگ از مال و دارائیت بده(و انفاق کن) و آنچه را میخواهی که پس از مردن تو بدهند؛ زیرا تو از هرکس به خود دلسوز تری. ترجمه وشرح نهج البلاغه؛ حاج سید علی نقی فیض الاسلام. خطبه 246- تهران 1351

ادامه معرفی سید احمد:

از اقوام دیگر در سید احمد تکالغو است که به نام های جنگل، دهن قول، پیتو، گردن آسیاب، شاه بیتک و سی(ریگزار) طبیب( یا سایه طبیب، خوانده می شود.

از قریه های جنوبی سید احمد، علی سعید، یا (علی سید) می باشد. قریه های آن  به نام های گیدورگو، کوشه، اهالی ساکن در مجاورت منبر و حسینه این منطقه، قاش و ریخی که اکنون به نام مهدیه شناخته می شود. یعنی اخیراً اسم این منطقه را مهدیه گذاشته اند.

مجموعه مناطق سید احمد در رابطه با ملا بستی بین 5 و 4 در نوسان بوده. اما در حال حاضر 4 ملا بستی وجود دارد؛ علی سعید، تکالغو و توابع، شکری و دلخوش باهم یک ملا بستی محسوب می شود. جاخوش یعنی اقوام بهرام و قریه های تابعه  مجموعا یک ملا بستی هستند.

ملا بستی به این معنا است که این اقوام نمایندگانی را تعیین می کنند و اختیار می دهند که یک روحانی را برای تعلیم و تربیت فرزندان شان بیاورند این روحانی یا شیخ قرار داد یکساله می بندد که در طی یکسال چند خروار(هر خروار 40 سیر است و هر سیر حدودا هفت کیلو گرم می  باشد)  گندم به ایشان بدهند. مردم وقتی تشخیص دادند که این مقدار گندم در توان آن ها هست با او به توافق می رسند و ایشان در مدت یکسال ایفای وظیفه می کند. وظیفه این روحانی این است که به فرزندان احکام، نماز،عقاید، قران، زبان فارسی و خواندن و نوشتن بیاموزد. در ضمن تمام آنچه که به یک روحانی مربوط می شود از قبیل سخنرانی، روضه خوانی، عقد و نکاح و... را انجام می دهد و یک شبانه روز به خانه یکی از اهالی منطقه مهمان می شود و این کار مرتب به صورت نوبت انجام می گردد.

اما امروزه این نوع برنامه  کمرنگ شده. جای مکتب خانه ها را مدارس کلاسیک گرفته. ادامه دارد.

    


ارسال شده در توسط حبیب الله صداقت